تذکری درباره بهره مندی از شب قدر | ماء معین
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تذکری درباره بهره مندی از شب قدر



تصور کنید مالک زمین‌هایی که الآن در بعضی از مناطق تهران متری سه میلیون تومان قیمت دارد اعلام کرده است که اگر کسی در یک تاریخ معینی به او رجوع کند، این زمین‌ها را به قیمت کم‌تر از متری صد تا یک‌تومانی می‌فروشد! این را به‌عنوان مثال عرض می‌کنم و کسی جدی نگیرد! اما خوب روی این موضوع فکر کنید: زمین‌ها متری سه میلیون تومان است؛ ولی اگر اشخاص در تاریخ معینی رجوع کنند، می‌توانند به قیمت صد تا تک‌تومانی این زمین‌ها را بخرند؛ یعنی از یک‌سی‌هزارم قیمت هم کم‌تر... انصافاً اگر ما باشیم و چنین وعده‌ای و بدانیم که مالک زمین دروغ نمی‌گوید و کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه نیست و وعده‌ی پوشالی هم نیست، از همان لحظه‌ای که می‌شنویم تا تاریخ مراجعه، شاید حتی به‌درستی خوابمان هم نبرد! هرکاری که می‌شود بکنیم می‌کنیم تا آن لحظه جزء کسانی قرار بگیریم که ثبت نام خود را انجام داده باشیم. در ضمن، مالک این نکته را هم گفته که هر مقدار پول بیاوریم به‌‌صورت نامحدود به ما زمین خواهد فروخت. ولی اگر زمان گذشت، قیمت به همان متری سه میلیون تومان برخواهدگشت. در این فرض، افراد هر مقدار که بتوانند زحمت می‌کشند...

خدای مالک همه‌ی موجودات و رب العالمین و رَبُّ کُلِّ شَیْء در کتاب مجید و قرآن کریم خود صریحاً فرموده است: لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ؛ شب قدر بهتر از هزار ماه است... هرماه سی شب دارد و هزار ماه می‌شود سی‌هزار شب. لذا هر عملی در شب قدر سی‌هزار برابر بلکه بیشتر ارزش دارد. یعنی چیزی که در اوقات دیگر به قیمت و زحمت معینی تهیه می‌گردد در این شب به قیمت کمتر از یک‌سی‌هزارم حاصل می‌شود. خدا چوب حراج زده است بر اموالش و مفت و مجانی در اختیار ما گذاشته... به برکت چه کسی؟ به برکت پسر امام عسکری علیه السلام... این‌ها به برکت اوست... شب ظهور سلطنت و آقایی و بزرگواری این بزرگوار در کل عالم خلقت است.

تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ... ما طلبه‌ها می‌گوییم جمع مُحَلّیٰ به الف و لام مفید عموم است. الملائکه یعنی جمیع الملائکه... تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ؛ تمام ملائکه و روح در آن شب نازل می‌شوند تا هر امری را ابلاغ کنند به محضر ولی عصر و حجت خدا آقا امام زمان صلوات الله و سلامه علیه. به این مناسبت ما هم شدیم طفیلی این عالَم و به ما گفته‌اند اگر کسی عملی را انجام بدهد خدا از او به ارزش بیش از سی‌هزار برابر می‌خرد. این شمایید و این وعده حق و صددرصد خدا! لذا امشب بر استفاده‌ی از زمانتان و زدودن غفلت‌ها حریص‌تر باشید و همان‌گونه که محمد بن عیسی بن عُبید از اَسلاف خودش و از ائمه طاهرین علیهم الصلاة و السلام روایت کرده ـ و از روایت برمی‌آید که این سخن از چند امام روایت شده و نه فقط از یک امام ـ شب بیست و سوم ماه رمضان در حال قیام و قعود و سجود و رکوع، در نماز و غیر نماز، بلکه در تمام شب‌های این ماه و بلکه هرزمانی که تو متمکّن شدی خدا را حمد و ثنا کن و به بزرگواری یاد کن و بر پیامبر خاتم و خاندانش درود بفرست و بعد این دعا را بخوان: اللّٰهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ [الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن]... این دعا را ان‌شاءالله همیشه با توجه می‌خوانید، ولی امشب توجه مضاعفی داشته باشید. الآن وجود مقدس امام زمان علیه السلام پذیرای ملائکه‌ی مقرب خدا هستند؛ البته آن بزرگوار لَا یَشْغَلُهُ شَأْنٌ عَنْ شَأْن‏ است و ما این گوشه که به او توجه می‌کنیم قلب او به ما هم عنایت دارد و به ما متوجه است. بلکه به بیان لطیف‌تری اگر او به ما عنایتی نکند ما این عرضه را نداریم که بخواهیم نام او را بر زبان جاری کنیم... اما آن مقداری که در اختیار ماست و ما می‌توانیم اهتمام بورزیم، به محضر مقدس امام زمان علیه السلام عرض ادب و احترام کنیم و بعد هرچه می‌توانیم امشب اعمال خیر را انجام دهیم که بهترین سرمایه‌ها برای عمرمان واقع شود. 

پیش از آن‌که دعا را بخوانم این روایت را هم عرض کنم: برحَسَب روایت، امشب منادی‌ای از آسمان هفتم ندا می‌دهد ـ که این منادی از سوی یک منادی دیگری از دل عرش فریاد می‌کند ـ و می‌گوید که خدای متعال خطاب می‌کند و گویا تمام خَلقش را شاهد می‌گیرد که ای مخلوقات من! شاهد باشید امشب هرکه زیارت حسین را بکند من او را خواهم آمرزید... می‌دانید که امام حسین یک زیارت از نزدیک دارد که برای خودش بهشتی است؛ اما یک زیارت از راه دور هم دارد که فُطرُسِ مَلَک این را تضمین کرد و این وعده را به پیغمبر خدا داد که هرکسی هروقتی از هرگوشه‌ی عالم به حسین بن علی علیه السلام سلام کند او این سلام را به محضر مقدس امام حسین عرضه خواهد داشت.

عنوان:

آلبوم:

  • 00:00
  • 00:00