فضیلت عید سعید غدیر | ماء معین
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

فضیلت عید سعید غدیر



غیر از توبه یکی از چیزهایی که می‌تواند در طهارت ما مؤثر باشد، تجلیل از ائمّه علیهم‌السلام است. خدا ذکر و محبّت آن‌ها را مطهِّر و مزکّی ما قرار داده است. وَ جَعَلَ صَلَوَاتِنَا عَلَیْکُمْ وَ مَا خَصَّنَا بِهِ مِنْ وَلَایَتِکُمْ طِیباً لِخَلْقِنَا وَ طَهَارَةً لِأَنْفُسِنَا وَ تَزْکِیَةً لَنَا وَ کَفَّارَةً لِذُنُوبِنَا.[1] خدا سهمی که از ولایت شما داریم به همراه صلواتی که ما بر شما می‌فرستیم را سبب پاکی ما قرار داده است. اگر این‌ها را برای خدا انجام دهیم، ما را تزکیه می‌کند.

خوب است بچه‌ها و اطرافیانمان را در زندگی به تجلیل از ائمه علیهم‌السلام تشویق کنیم. عید غدیر در پیش است. در روایات متعدّدی به ما امر شده که این عید را خیلی بزرگ بدارید. به مرد خانواده دستور داده شده در آن روز چیزی تهیّه کند که باعث خوش‎حالی زن و بچّه‌اش شود. کاری کند که بچّه‌هایش بفهمند آن روز با روزهای دیگر فرق می‌کند.[2] روز عید غدیر روزی است که فرمود: در زمین و آسمان خدا روزی اعظم از این روز نیافریده است؛ اعظم از این روز وجود ندارد. این روز در آسمان‌ها مشهورتر از زمین است.[3] فقط به خاطر امیرالمؤمنین علیه‌السلام. هیچ روزی بعد از ماه رمضان ثواب روزه‌ی روز غدیر را ندارد. شما کل سال را روزه بگیرید، معادل روزه‌ی عید غدیر نمی‌شود.[4] این ثواب به درجات ایمانی افراد هم بستگی دارد. ثواب افطاری دادن (در پایان روز) به روزه‌دار در روز غدیر عجیب است.[5]

ائمّه علیهم‌السلام خیلی نسبت به بزرگداشت این روز اهتمام داشتند و به این کار توصیه می‌کردند. چنین کارهایی می‌تواند جبران و کفّاره‌ی گناهان ما باشد. خدا به خاطر شخص شخیص و نفس نفیس امیرالمومنین علیه‌السلام در روز غدیر به بندگان خود عنایت خاصّی می‌کند.

در روایات داریم که وقتی شخص گناه می‌کند، ملک سمت راست که موکَّل نوشتن حسنات است به ملک سمت چپ دستور می‌دهد: گناهش را ننویس؛ هفت ساعت به او مهلت بده، شاید توبه کند. اگر شخص توبه نکند، بعد از هفت ساعت می‌گوید: این آدم خیلی بدبخت است؛ گناه او را بنویس! ولی زمانی که به عید غدیر می‌رسد، ملک سمت چپ فقط به احترام امیرالمؤمنین علیه‌السلام سه روز این قلم را بالا نگه می‌دارد.[6]

زیارت آن حضرت در روز عید غدیر از دور و نزدیک مورد توصیه‌ی اکید است. ما خودمان را با نزدیک کردن به امیرالمؤمنین علیه‌السلام و با این کارها تطهیر و تزکیه کنیم.

درب‌های آسمان در این روز به روی بندگان باز است. روز خوشحال کردن مؤمنین است. صدقه به مقدار اندک در این روز هزار هزار برابر روزهای دیگر ارزش دارد.[7] همه‌ی این عنایات به خاطر آقا و مولا امیرالمؤمنین علیه‌السلام است. یکی از اعمال این روز ابراز سرور است نسبت به این که خدا ولایت آن بزرگوار را به ما عطا فرموده است. فرموده‌اند  هم در ملاقات دیگران و هم در پیشگاه خدای متعال تا آن جا که می‌شود ابراز سرور و شکر کنیم. این امور سبب می شود که إن‌شاء‌الله مقداری بیش‌تر به طهارت نفس و تزکیه نزدیک شویم.

إن‌شاء‌الله روز جمعه که از نوادر سال‌هایی است که روز غدیر مورد اختلاف نیست، موفّق به اعمال خیر شوید. این مواردی که عرض کردیم و سایر خیرات را انجام دهید و در انجام هر یک از آن‌ها هم قصد ابراز ارادت بیش‌تر به امیرالمؤمنین علیه‌السلام را داشته باشید. ثواب این کارها را هم به محضر فرزندش امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف تقدیم کنید. بعد از غدیر می‌بینید که خیلی نورانی شده‌اید.

 

________________________________

[1] . فرازی از زیارت جامعه‌ی کبیره.

[2] . ثواب الأعمال: 75. وَ یُوَسِّعَ الرَّجُلُ فِیهِ‏ عَلَى‏ عِیَالِهِ‏.

[3] . وسائل الشیعه 14: 388. إِنَ‏ یَوْمَ‏ الْغَدِیرِ فِی‏ السَّمَاءِ أَشْهَرُ مِنْهُ‏ فِی‏ الْأَرْض‏.

[4] . مستدرک الوسائل 6: 274. صَوْمُ یَوْمِ غَدِیرِ خُمٍّ یَعْدِلُ صِیَامَ عُمُرِ الدُّنْیَا لَوْ عَاشَ إِنْسَانٌ عُمُرَ الدُّنْیَا ثُمَّ لَوْ صَامَ مَا عُمِّرَتِ الدُّنْیَا لَکَانَ لَهُ ثَوَابُ ذَلِکَ وَ صِیَامُهُ یَعْدِلُ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِائَةَ حَجَّةٍ وَ مِائَةَ عُمْرَة.

[5] . اقبال الأعمال 1: 464. فَمَنْ فَطَّرَ فِیهِ صَائِماً مُؤْمِناً کَانَ‏ کَمَنْ‏ أَطْعَمَ‏ فِئَاماً وَ فِئَاماً إِلَى أَنْ عَدَّ عَشْراً ثُمَّ قَالَ أَ وَ تَدْرِی مَا الْفِئَامُ قَالَ لَا قَالَ مِائَةُ أَلْف‏.

[6] . اقبال الأعمال 1: 464. وَ هُوَ الْیَوْمُ‏ الَّذِی‏ یَأْمُرُ اللَّهُ‏ فِیهِ‏ الْکِرَامَ‏ الْکَاتِبِینَ‏ أَنْ‏ یَرْفَعُوا الْقَلَمَ‏ عَنْ‏ مُحِبِّی‏ أَهْلِ‏ الْبَیْتِ وَ شِیعَتِهِمْ ثَلَاثَةَ أَیَّامٍ مِنْ یَوْمِ الْغَدِیرِ وَ لَا یَکْتُبُونَ عَلَیْهِمْ شَیْئاً مِنْ خَطَایَاهُمْ کَرَامَةً لِمُحَمَّدٍ وَ عَلِیٍّ وَ الْأَئِمَّة.

[7] . وسائل الشیعه 8: 89. وَ الدِّرْهَمُ‏ فِیهِ‏ بِأَلْفِ‏ أَلْفِ‏ دِرْهَم‏.

اطلاعات

فضیلت عید سعید غدیر

عنوان:

آلبوم:

  • 00:00
  • 00:00